התחדשות עירונית בירושלים שלב ההוכחות

סגן ראש העיר ויו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים, מאיר תורג'מן הודיע על הקמת יחידה מנהלית מיוחדת לקידום ובחינת בקשות מתוקף תכנית תמ"א 38.

היחידה תמנה חמישה אנשי צוות לטיפול בבקשות. ההחלטה הזו מגיעה על רקע הקצב הגובר בהגשת הבקשות להיתר בנייה מתוקף תמ"א 38 בירושלים במהלך השנה החולפת. רק בשנת 2016 הוגשו 70 בקשות, נכון לתחילת אוקטובר 2016, לעומת 50 בשנת 2015 כולה.

 

בוועדה לתכנון ובנייה בעירייה מאמינים שפעילות היחידה המנהלית החדשה תקצר במספר חודשים את הליך הרישוי לבקשות מסוג זה ותציג ליזמים תמונת מצב ברורה, כבר בתחילת הדרך, בדבר אפשרויות הבניה העומדות בפניהם. "כך נוכל לאשר יותר בקשות מסוג זה, ולעמוד בקצב הדרוש לקראת הגידול הצפוי בשנים הקרובות. תכנית תמ"א 38 היא בשורה חברתית חשובה וחיונית ואף קריטית להתפתחות העירונית של ירושלים", נמסר מצד גורמים בוועדה.

 

בשורה חברתית לתושבי ירושלים 

הקמת היחידה החדשה היא בשורה חברתית אמיתית עבור תושבי ירושלים הסובלת ממצוקת קרקעות לבנייה מחד, ומאידך, פזורים ברחבי השכונות שלה מספר גדול של מבנים שנבנו בשנות ה-50 וה- 60 ללא מחשבה תכנונית עמוקה והם נמצאים במצב מתקדם של הזנחה הנדסית והתפוררות תשתיות. תכנית תמ"א 38- נושאת הדגל של ההתחדשות העירונית בישראל, היא כמעט האופציה היחידה בירושלים לחידוש פני העיר ולבנייתן של דירות חדשות ומשיכת צעירים אליה.

 

יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בעיריית ירושלים, מאיר תורג'מן: "המשמעות של תמ"א 38 עבור ירושלים היא כפולה ומכופלת מאשר כל מקום אחר בארץ. יש בעיר הרבה מבנים שנבנו בקום המדינה ולא הייתה מחשבה מספיק עמוקה לגביהם. לקחו אנשים ודחסו אותם לתוך 50 מ"ר, משפחות עם עשרה ילדים, וחיו עם זה. היום אנחנו במאה ה- 21. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו חיים כאלה. וכאן בדיוק הזמן והמקום לבשורה החברתית".   

 

 בנוסף התחייב תורג'מן כי  יעשה כל שיידרש בכדי לקדם פרויקטים מסוג תמ"א 38 המהווים מנוף חברתי וכלכלי לעיר, ובפרט בשכונות הלוויין בירושלים העוברות תהליך עמוק של התחדשות פני העיר.

 

צעד זה מצטרף לתפיסה החברתית שמגבש תורג'מן בעירייה. רק בשבוע שעבר קיים תורג'מן סיור שטח בירושלים, בפרויקט תמ"א 38 הגדול ביותר בישראל, בליווי הצוותים המקצועיים של החברה המבצעת, אדריכלים ומנהלי הפרויקטים.

 

יח"צ

 

מדובר במבנה ישן הצמוד לאזור התעשייה בתלפיות, הניצב על שפת הכביש (ולכן גם בעל מורכבות תכנונית גבוהה), עם 7 כניסות ו- 56 דירות קיימות ו- 28 דירות נוספות המתוכננות להתווסף אליו במסגרת העבודות. ביצוע פרויקט בסדר גודל שכזה עתיד לשנות את הנראות של  הרחוב כולו ולשוות לו מראה חדש ומעוצב תחת הזנחה מתמשכת לאורך שנים רבות.        

    

"הבשורה שלנו ומדיניות העירייה היא בעיקר עבור תושבים שבדרך כלל גרים בתנאים לא פשוטים ואפילו קשים", אומר תורג'מן, "אנחנו הולכים לשפר להם את איכות החיים, להרחיב את הדירות, לבנות מרפסות, מעליות ולשדרג להם תשתיות ישנות שכמעט קורסות-  פיתוח והתחדשות עירונית שמגיעה להם ביושר".

 

בכדי להמחיש את כוונתו, סיפר תורג'מן כי הביאו לידיעתו סיפור על  קשישה שגרה ברחוב הנורית ושלוש שנים לא יצאה מהבית כי היא גרה בקומה האחרונה ולא יכולה לרדת במדרגות. "אני לא רוצה לשמוע על מקרים כאלה", הודיע בתקיפות. "קודם כל, לפני הכול, אני איש חברתי, והנושא החברתי הוא בדמי. לכן בכל מקום שאוכל לשפר את איכות החיים אני אלחם במלוא הכוח. בכל מקום שאוכל לתת רווחה חברתית ועל הדרך לתת איכות חיים טובה יותר - אנחנו שם".